Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].
Zielona Mila

    Zdrowa, zielona droga
    Początki
    Dołącz do nich
    SOK - esencja
    Artukuły, publikacje
    Jęczmień a ciąża
 

Zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne w okresie ciąży


W okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie nie tylko na energię, ale przede wszystkim na witaminy i składniki mineralne. Oczywiście bardzo trudno obliczyć, czy dieta, którą stosujesz pokrywa w pełni to zapotrzebowanie. Dlatego warto skorzystać z podanych informacji dotyczących witamin i ich zawartości w najbogatszych źródłach pokarmowych. Tabela przedstawia, jakie ilości poszczególnych witamin i soli mineralnych powinnaś dziennie spożywać.

Witamina A 1250 µg
Witamina D3 10 µg
Witamina E 12 mg
Witamina C 80 mg
Kwas foliowy 450 µg
Witamina B1 1,9 mg
Witamina B2 2,4 mg
Witamina B6 3,0 mg
Witamina B12 4 µg
Witamina PP 21 mg
Witamina B5 6 mg
Witamina H 30 µg
Wapń 1200 mg
Magnez 350 mg
Fosfor 900 mg
Żelazo 26 mg
Cynk 16 mg
Miedź 2 mg
Jod 180 µg
Selen 65 µg
Potas 3500 mg

Źródło: Światosław Ziemlański „Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy”, PZWL 2001

A oto wartości odżywcze jakie dostarcza nam sok z jęczmienia.


Jaki produkt posiada tyle składników, tym bardziej, że w naturalnej postaci nasz organizm je przyswaja bardzo łatwo.



Wapń -

w ciąży zapotrzebowanie na wapń gwałtownie rośnie.

Wapń jest pierwiastkiem niezbędnym przede wszystkim do prawidłowego rozwoju kości i zębów dziecka (ich zawiązki tworzą się już od 4. tygodnia życia płodowego), ale również mięśni, serca i układu nerwowego. Natura zabezpieczyła maluszka na wypadek, gdyby zabrakło go w diecie mamy. Przez pewien czas maleństwo zaspokaja swoje potrzeby kosztem twojego organizmu i czerpie z niego wapń (zostaje on „wypłukany” z twoich kości i przetransportowany do ciała dziecka). W efekcie, będąc w ciąży, możesz odczuwać ogólne osłabienie, bolesne skurcze mięśni stóp i łydek oraz bóle głowy. Powoli postępuje próchnica. Zdarza się również odwapnienie kości - stają się one miękkie i łatwo mogą się łamać. Jeśli nawet problemy nie wystąpią od razu, zwiększa się ryzyko osteoporozy w przyszłości. (Autor: Eliza Srok)



Mleko i nabiał to najlepsze źródło wapnia, ALE WARTO WIEDZIEĆ, ŻE źdźbła jęczmienia są często określane mianem rogu obfitości w składniki witalne oraz jako najbogatszy środek spożywczy świata (dr Yoshihide Hagiwara).

 Sok z jęczmienia dostarcza dwa razy więcej wapnia niż mleko, 30 razy więcej witamin z grupy B niż mleko oraz dodatkowo istotną szczególnie dla wegetarian witaminę B12, równie dużo prowitaminy A, zwanej Beta-Karotenem, siedem razy więcej witaminy C w porównaniu do pomarańczy, pięć razy więcej żelaza niż szpinak, jak również duże ilości ważnych składników mineralnych, takich jak magnez, potas, miedź i cynk.

Kwas foliowy

bardzo ważny przed ciążą jak i do końca 12 tygodnia ciąży.


Nasza dieta zawiera zbyt mało folianów, dodatkowo są one bardzo wrażliwe na działanie promieni słonecznych oraz wysokiej temperatury – gotowanie, pieczenie (straty sięgają od 50 do 90 proc. początkowej zawartości tej witaminy), a ich przyswajalność z pożywienia sięga tylko 50 proc.



Na zbyt małą podaż kwasu foliowego szczególnie wrażliwe są kobiety w ciąży. Ponieważ jest on niezbędny do wzrostu komórek i ich reprodukcji, jego niedobór może wpływać na powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego oraz na niedorozwój łożyska. Może również powodować samoistnie poronienia oraz zmniejszać urodzeniową masę ciała noworodków.

Już w 1997 r. powołany przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej zespół ekspertów wydał pierwsze zalecenia, m.in. by „wszystkie kobiety w wieku rozrodczym w Polsce, które mogą zajść w ciążę, powinny spożywać 0,4 mg kwasu foliowego dziennie w celu zapobiegnięcia wystąpienia u ich potomstwa wad cewy nerwowej”.



Sok z młodego jęczmienia to bomba kwasu foliowego. Sproszkowany sok mieszamy z zimną lub letnią wodą, a to pozwala uniknąć strat tego cennego
składnika, jak jest w przypadku chociażby gotowanych warzyw.


Witaminy, mikro- i makroelementy


Fundament, czyli najistotniejsze składniki pokarmowe (nie tylko w czasie ciąży) stanowią  białka, tłuszcze, węglowodany oraz błonnik. To  tak zwany pakiet podstawowy, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu. Same jednak nie wystarczą. Do istotnych składników odżywczych, które pełnią często bardzo wyspecjalizowane funkcje, również (a czasem nawet przede wszystkim) w czasie ciąży należą witaminy, magnez, żelazo, wapń, jod, cynk, czyli tak zwane mikro- i makroelementy.

Witaminy syntetyczne "To strata pieniędzy" - twierdzi prof. Rory Collins z Uniwersytetu Oksfordzkiego, szef zespołu, który przez pięć lat badał 20 tys. osób w wieku od 40 do 80 roku życia, zażywających syntetyczne preparaty witaminowe. 

Sztuczne preparaty witaminowe, to standardowa zawartość półek aptecznych. Witaminy syntetyczne są krystaliczną, nieorganiczną substancją, absolutnie obcą dla naszego organizmu. Wchłania się ona do organizmu z trudnością, lub też nie jest w ogóle przyswajana.

Wyprodukowanie syntetycznego specyfiku jest śmiesznie tanie. Natomiast koszt produkcji preparatu opartego na surowcu naturalnym jest nieporównywalnie wyższy. Zestawiając ceny detaliczne tych dwóch typów produktów, można sobie już wyobrazić jak wielkie zyski kryją się za produkcją syntetyków.

Jedno z najważniejszych czasopism w dziedzinie farmakologii "Trends in Pharmacological Science" doniosło, że "Naturalne flawonoidy wykazują silne działanie antyalergiczne, przeciwzakaźne i przeciwwirusowe". Substancje te występują w codziennym pożywieniu, co oznacza że pełnią ważną rolę w modyfikowaniu reakcji organizmu na naturalne, biologiczne substancje."

Tak więc wniosek jest chyba oczywisty.

Jedyny, sensowny wybór - to preparaty naturalne chociażby takie jak zielony jęczmień.


W ciąży zapotrzebowanie na wapń gwałtownie rośnie. Rozwijające się w twoim brzuchu dziecko potrzebuje dużo tego pierwiastka, głównie do rozwoju kości i zawiązków zębów. Jeśli w twojej diecie będzie zbyt mało wapnia, ty odczujesz to pierwsza, ale twoje dziecko również będzie narażone na negatywny skutek niedoboru. Pojawią się bóle głowy, skurcze mięśni, próchnica. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie niedoborów wapnia.

http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/wapn-wazny-dla-mamy-i-dziecka_35334.html
W ciąży zapotrzebowanie na wapń gwałtownie rośnie. Rozwijające się w twoim brzuchu dziecko potrzebuje dużo tego pierwiastka, głównie do rozwoju kości i zawiązków zębów. Jeśli w twojej diecie będzie zbyt mało wapnia, ty odczujesz to pierwsza, ale twoje dziecko również będzie narażone na negatywny skutek niedoboru. Pojawią się bóle głowy, skurcze mięśni, próchnica. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie niedoborów wapnia.

http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/wapn-wazny-dla-mamy-i-dziecka_35334.html
W ciąży zapotrzebowanie na wapń gwałtownie rośnie. Rozwijające się w twoim brzuchu dziecko potrzebuje dużo tego pierwiastka, głównie do rozwoju kości i zawiązków zębów. Jeśli w twojej diecie będzie zbyt mało wapnia, ty odczujesz to pierwsza, ale twoje dziecko również będzie narażone na negatywny skutek niedoboru. Pojawią się bóle głowy, skurcze mięśni, próchnica. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie niedoborów wapnia.

http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/wapn-wazny-dla-mamy-i-dziecka_35334.html
.

eUlotka.pl - darmowe strony internetowe